Kansainvälinen toiminta

ECWS:N 20. SYMPOSIUM SALAMANCASSA, ESPANJASSA

SAy:n jäsenistä 43 henkilöä lähetti yhteensä 104 teosta näyttelyyn. Espanjasta ilmoitettiin, että Suomesta otetaan näyttelyyn vain 8 teosta. Näyttelyyn valitut taiteilijat ovat

Cederberg, Helena
Heikkilä, Raija
Kaarlonen, Kaisa-Leena
Lindström, Riitta
Pelkonen, Anne
Revell, Tuula
Sihvonen, Mari
Silenti, Ilona

SAy:lle lähetetyt teokset jyrytti kuvataiteilija (TML, STS) Kaari Hilkka Könönen. Tässä hänen mietteitä jyrytyksen tiimoilta:

"Akvarelli-ilmaisua rakastavana ja välineen laaja-alaisuutta opettavana olin kiitollinen kutsusta juryttämään Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen näyttelyä.    Tarjonnan tasokkuudesta ja moni-ilmeisyydestä olin erityisen ilahtunut, vaikka juuri nuo syyt sysäsivätkin minut teoksia valitessa vaikeuksiin!

Oma akvarellimissioni on havahduttaa ilmaisutavan moninaisuuteen, sen taipumiseen ”vaikka mihin”. Luulen ja toivon, että tämä tulee näkymään Salamancan näyttelyn suomalaisosuudessa. Poimin tarjonnasta keskenään erilaisten maalausten kokonaisuuden, rikasilmeisen, loistokkaasti toisiaan tukevan.

Sain ohjeen valita 104 tarjokkaasta kahdeksan maalausta. Ei helppoa. Olisin voinut luovuttaa päätöksenäni vaikka viisi erilaista kahdeksan teoksen kokoelmaa. Houkutus eräänlaiseen kuratointiin oli suuri… ”saisipa näistä tehdä kokonaisen näyttelyn”… Oli paljon mitä tahdoin näyttää maailmalle.

Juryttäessä vaikeutta ja kouraisun sydänalaan aiheuttivat huonolaatuiset valokuvat tai tulosteet. ”Tämä saattaa olla huipputyö, mutta kun en voi olla varma…” Liian monta valokuvaa oli epätietoisena laitettava sivuun. Toivonkinkovasti, että paperitulostein tehtävään jurytystapaan tulisi kaikkialla muutos.

Sininen väri nousi Suomi 100 –mietteissä valikoimaan. Kliseistä - saatetaan ajatella - mutta niin vain kävi, että sininen valloitti. Panen toivoni siihen, että Espanjan kuumassa ja väkevässä värimaailmassa siniset pysäyttävät vilvoittavalle keitaalle.

Meidän metsämme, vetemme, ihmisemme, kasvimme, marjamme, huumorimme, syvällisyytemme, meidän vuodenaikamme, meidän vapautemme maalauskoulukunnista ja vilpittömyytemme. Semmoinen kokonaisuus lähtee Salamancaan. Ainakin innostuneen juryttäjän mielestä."

Alla olevat tiedot Salamancan symposiumista on lähetetty yhdistyksen jäsenille sähköpostitse 2.12.2016. Jos et ole saanut viestiä, et ole ilmoittanut sähköpostiosoitettasi yhdistykselle tai osoitteesi on virheellinen, tai sitten spostilaatikkosi on täynnä. Tai sinulla vaan ei ole sähköpostiosoitetta.

Vuonna 2017 ECWS:n symposium järjestetään Espanjassa, maailmanperintökaupunki Salamancassa 27.9. – 1.10.2017. Isäntänämme toimii Espanjan Akvarellitaiteen yhdistys AEDA. AEDA:n lisäksi kaikki paikalliset (kirkolliset, akateemiset ja kaupalliset) tahot ovat innostuneesti mukana tässä tapahtumassa. He haluavat tehdä tästä tapahtumasta meille unohtumattoman. Perinteinen eurooppalaisen akvarellitaiteen monipuolinen näyttely on esillä Salamancan katedraalin Piispan palatsissa. Näyttelyyn mahtuu noin 100 akvarellia, joiden koko on 50 x 70 cm (maalattu ala). Näyttelyn avajaiset ovat 27.9. ja näyttely on avoinna lokakuun loppuun. Näyttelystä tullaan kertomaan laajasti tiedotusvälineissä: televisio, radio, lehdistö, julisteet.

Ohjelmaan kuuluu myös päiväretki La Albercan vuoristokylään, joka sijaitsee Salamancasta etelään.

Symposium haluaa myös osoittaa kunnioitustaan 800 vuotta sitten perustetulle Salamancan yliopistolle. Mitä Suomessa tapahtui vuonna 1217? Edellisenä vuonna paavi Innocentius III vahvisti kuningas Eerik Knuutinpojan oikeudet maahan, jonka hänen edeltäjänsä olivat valloittaneet pakanoilta.

Salamanca sijaitsee noin 200 km Madridista luoteeseen, Tormes-joen rannalla Espanjan tasangoilla. Ilmasto on mantereisen välimerellinen ja syyskuun lopulla lämpötilan odotetaan olevan päiväsaikaan noin 25 astetta viileten yötä kohti.

AEDA pyrkii siihen, että kaikki symposiumin osallistujat asuisivat yhdessä ja samassa, kolmen tai neljän tähden hotellissa. He pyrkivät tekemään joka maan delegaatiolle räätälöidyn paketin, johon sisältyy majoitus (+aamiainen), symposiumin rekisteröintimaksu ja lentokenttäkuljetukset. Nämä järjestelyt ovat vielä jonkun verran auki. Päätökset varausten suhteen tulee kuitenkin tehdä huhtikuun loppuun mennessä. Palaamme tähän myöhemmin.

Salamanca on tunnettu rikkaasta ja monipuolisesta gastronomiastaan ja hyvistä viineistään. Symposiumin maksuun sisältyy tervetuliaismalja, koko La Albercan –retki aterioineen, galaillallinen ja muut symposiumohjelmassa määritellyt asiat. Tämän lisäksi AEDA on neuvotellut paikallisten ravintoloiden ja baarien kanssa erikoishinnoista symposiumiin osallistuville. Niille, jotka eivät halua osallistua koko symposiumiin, harkitaan mahdollisuutta osallistua yksittäisiin tapahtumiin.

Kaikki rekisteröintiin liittyvät asiat tullaan hoitamaan yhden osoitteen kautta. Symposium on avoinna kaikille ECWS:n jäsenyhdistysten jäsenille ja heidän seuralaisilleen. Ilmoittautuminen hoidetaan täyttämällä ilmoittautumislomake AEDA:n nettisivuilta ja lähettämällä se järjestäjille sähköpostitse, postitse tai faxilla. Symposiumin rekisteröintimaksu maksetaan pankkitilille tilisiirtona tai luottokortilla. Kun järjestäjät ovat saaneet ilmoittautumislomakkeen, kopion maksutapahtumasta ja rahat tililleen, ilmoittautuminen vahvistetaan.

Symposiumin ohjelman voit klikata
tästä. Symposiumiin voit ilmoittautua tästä --> Registration.

Voitte aloittaa tutustumisenne tulevaan ECWS-paikkakuntaan vaikka tästä osoitteesta: http://www.salamanca.es/en/services/on-line-tourist-office/tourist-offices

Kuvakertomus Avignonista

SFA, Ranskan akvarellitaiteen yhdistys, on tehnyt hienon kuvakertomuksen symposiumista, aina sen järjestelyistä näyttelyn purkuun. Teksti on ranskaksi ja englanniksi, kuvat puhuvat kaikkia kieliä. Voit tutustua siihen tästä.

Muut kuin yhdistyksen järjestämät tapahtumat

Toisinaan yhdistyksen tietoon tulee kansainvälisiä akvarellitapahtumia – kursseja, näyttelyjä – jotka varmaankin kiinnostavat yhdistyksen jäseniä. Tiedotamme niistä sitä mukaan, kun niistä tietoja saamme.