Näyttelyt

Yhdistyksen vuosinäyttely 2017 "Kotimaa tää pohjoinen" Kulttuurikeskus Poleenissa 31.3. -- 30.4.2017

Suomen Akvarellitaiteen yhdistys järjestää NÄIN MINÄ MAALAAN tapahtuman Poleenissa Pieksämäellä ti 18.4.2017 klo 14-16.30.

Näyttelyn juryttäjänä toimii kuvataiteilja Marjatta Hanhijoki. Hän on Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen perustajajäseniä. Tässä hän kertoo, miten hän valitsi näyttelyyn tulevat työt.

"Näyttelyyn tarjottiin töitä 297 kpl, joista kahden karsintakierroksen jälkeen esillä on nyt akvarelleja 52 tekijältä. Näyttelypaikkana Kulttuurikeskus Poleeni, Pieksämäki.
Teema on yhdistyksen hallituksen päättämä ja liittyy osaltaan Suomi 100 - vuotta juhlavuoteen.

Jurytys on tehty teoskuvien perusteella Lallukassa Helsingissä 1.-5.2.2017.

Kokonaisuudesta heijastuu suomalaisen luonnon läheisyys, maaseutu ja luonnonilmiöt ihmistä ja kaupunkia unohtamatta. Rakastamme kukkia, haluamme tehdä työtä, ihmettelemme hiljaista lumista metsää tai pilkkijää jäällä. Syksyn väriloisto lehtimetsässä tai kuusikon hiljainen tummuus saavat maalarin siveltimen synnyttämään kuvan.

Lupautuessani tehtävään toiveenani oli, että tekijöiden nimet jäävät minulta tietämättä, koska osaa teistä olen saattanut opettaa erilaisilla kursseilla. Näin siis tehtiin.

Akvarellin valo on paperin valkoisuudessa ja akvarellin varjo ja värin syvyys voi syntyä monenkin värikerroksen päällekkäisyydestä. Värioppi kaikkineen olisikin akvarellimaalarin paras apulainen: mitä syntyy kun vihreä ja keltainen kohtaavat, mitkä ovat väriympyrän päävärit ja välivärit, miten saada aikaan harmaa kuudella kansakoulun pyöreän värinapin kokonaisuudella. Kaksi keltaista, kaksi punaista, kaksi sinistä jokaisesta kylmä ja lämmin = niukin lähtökohta suurimpaan mahdolliseen värimaailmaan. Suosittelen sekä näyttelyn tekijöille ja niille, joiden työt nyt olen juryttänyt pois, Johannes Ittenin Värioppia.

Jos voisin, puhaltaisin kaikkiin teihin tekijöihin, sekä hylättyihin että hyväksyttyihin ja katsojiin Hugo Simbergin Hallan tavoin ilmaa siipien alle ja iloa työn tekoon, ilmaa nähdä toisin ja iloa juuri siitä taidosta, joka nyt on, nöyryyttää tunnustaa, mitä ei vielä osaa ja rohkeutta siihen, että voi näyttää senkin.

Jos voi olla oma itsensä tehdessään töitään – mitään parempaa ei kukaan voi toivoa!
Jos katsojana saan kokemuksen tekijän rehellisyydestä ja pyrkimyksestä eteenpäin ankarasta ponnistuksesta ja rohkeudesta näyttää juuri se maailma, joka hänelle on totta, olen onnellinen.

Sana amatööri tulee ranskasta ja tarkoittaa taiteen harrastajaa mutta myös taiteen rakastajaa - olkaamme siis kaikki sitä."

Näyttelyyn hyväksyttiin seuraavat taiteilijat:

Aho, Vitali

Vuolle-Apiala, Mari
Vuori, Pirkko
Vuorikoski, Anitta

Galleria Akvart tarjoaa näyttelyyn hyväksytyille mahdollisuuden jatkonäyttelyyn Helsingissä toukokuussa 2017. Osallistumismaksu on 50 euroa. Asiasta lisää hyväksymiskirjeessä.
Tiedustelut: yhdistyksen puheenjohtaja Kaisa-Leena Kaarlonen, puh. 040 5483217, sp. nuketteri@gmail.com.